matyimentes

matyimentes

A nagy hidrogénes átverés

2020. szeptember 16. - Kurt úrfi teutonordikus vezértroll

Most olvastam mekkora átverés volt a hidrogénes kamion.  Általában eléggé szkeptikus vagyok a hidrogénes meghajtással.  Először is nagy a hidrogén túlfeszültsége.  Majd a hidrogént összepréseljük (mechanikai munka, hőveszteség)  Majd vagy elégetjük vagy üzemanyagcellában felhasználjuk.  Kb 60 százalékos hatásfok.  Amellett veszélyes, macerás tárolni.  Sorra buknak meg ezek a fejlesztések. Más vélemény?

A bejegyzés trackback címe:

https://matyimentes.blog.hu/api/trackback/id/tr6216203434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GyMasa 2020.09.17. 17:48:21

Egyet értek..
AHogy eddig néztem, a tárolásnak a súly/térfogat/energia aránya még talán az akkumál is rosszabb...
Ja, és én nem szertnék egy 700bar-os hidrogéntartályon utazni.
Ha az elpukkan, akkor már a lökéshullám maga biztosan megöl mindenkit az autóban. Ha szerencsénk van, akkor a másikban talán nem.
És, nem hiszem el, hogy annyira biztonságos lenne, hogy elő se fordulhasson egy ilyen baleset...

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.09.18. 07:34:36

@GyMasa: Ráadásul szivárog, nehéz tömíteni. A hidrogén ilyen módon történő felhasználása, szerintem a járműiparban túl veszélyes.

Womb Rаider 2020.09.18. 07:55:32

@GyMasa: Egy tartályt nem olyan nehéz úgy kialakítani, hogy a túlnyomás szigorúan egy irányban nyithassa fel és az se detonációhoz hasonlatosan. Más kérdés, hogy a kiáramló gyúlékony gáz belobbanása mit művel.. de igen, kissé kockázatosabb , mint a dízel üzemanyag tárolása :)

GyMasa 2020.09.18. 08:09:43

@Womb Rаider:
Hát, addig oké, hogy irányítod hogy merre robbanjon, de akkor is, 700 bar-ról beszélünk.
Ez, ugye eddig nem lett "valós probléma" hiszem olyan marginális ezeknek az autóknak a jelenléte, hogy már az is csoda, hogy egyáltalán baleset történik velük.

totalcar.hu/magazin/hirek/2019/07/05/ezert_robbant_fel_a_norveg_hidrogenkut/

Képzeld, mi történne, ha mondjuk ez lenne 50%-ban elterjedve...
Napi egy ilyen robbanás?

Az eddig megvalósult hidrogénüzemű autóknál , legalábbis, amiknek utánanéztem, kb. ezek voltak a tulajdonságai:
- 350-500 km hatótávolság
- 4-5 kg hidrogénből
- 90-100 liter térfogatú tartály
- olyan átlagosan 160kg-tömegű tartály

Mindez összehasonlítva egy dízellel kb azt adja ki, hogy egy 100 literes tankkal, ami teletöltve legyen 100kg és 100 liter, simán elmegy 1000km-t.
Kb. nulla eséllyet arra, hogy felrobban...

GyMasa 2020.09.18. 08:16:36

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Szerintem is...
Szerintem a vasút/hajózás/repülés lehetne egy olyan feladatkör, ahol érdemes lenne elgondolkozni a felhasználásán...
A tengeri hajókon van hely is, és a tömeg sem számít, szóval ott lehetne a 700+ bart nyomatni.
A repülésben meg ugye azonnal elhasználnák, közvetlenül a tankolás után, tehát ott meg lehetne cseppfolyósan is tárolni, hiszen repülés közben fent -50°C van. Nyilván lenne valamiféle alku a dologban és lenne egy bizonyos veszteség.
Vasútom meg mindkét módszer jó lehet.

Womb Rаider 2020.09.18. 08:37:23

@GyMasa: Na, ja.. az energiasűrűség (tároló edényzettel együtt..) nem valami fényes, plusz vedd hozzá, hogy ilyen nyomástartó edényeket kb évente illik nyomáspróbáztatni. Aztán időközönként anyagszerkezeti vizsgálat is kell (röntgen, vagy uh. És ehhez ki kell építeni a járműből. Biztosan megéri üzemeltetni, főleg ott, ahol amúgy van alternatíva:)

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.09.18. 09:25:45

@GyMasa: A hidrogén kritikus hőmérséklete -239 Celsius fok, tehát a cseppfolyósítva felhasználás a járműiparban kb reménytelen.

@Womb Rаider: Szerintem sehol sem alkalmazható gazdaságosan ahol a súly számít. ahogy GyMasa írta, max a hajózásban. A vonatnál is, de ott egyszerűbb a delej.

Womb Rаider 2020.09.18. 09:34:24

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: "max a hajózásban."

Aaa vízbű veszi ki a ̶z̶o̶k̶s̶z̶i̶g̶é̶n̶t̶ hidrogént: www.youtube.com/watch?v=Nh_0cRYebYU

GyMasa 2020.09.18. 11:58:23

@Womb Rаider:
Bizony, arról már nem is beszélve...
És, akkor megint előjön az, hogy maga a ki-beszerelés is magában rejt kockázatot, mert a norvég H2 kút is egy rossz szerelvény miatt pukkant el.
Szóval, én nem vagyok túl derűlátó ebben a témában.
Még mindig úgy érzem, hogy a mesterséges üzemanyagok lehetnének egy menekülési útvonal a CO2 semlegesség irányába.
Csak, ugye ahhoz VALÓDI CO2 mentes villamosenergiára lenne szükség.

Womb Rаider 2020.09.18. 13:07:47

@GyMasa: Tulajdonképpen erre alkalmasak lennének a szél/nap megújulók, mert a termelési hektikusságot kompenzálná, hogy hosszabb időtávon akkumulálódna a begyűjtött 'ingyen energia'
Kár, hogy az egész folyamat egyrészt elég szar energia mérleggel bír, másrészt a berendezések sem annyira olcsók.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.09.18. 16:14:24

@Womb Rаider: Majd lehet befigyel a kénsav-jód ciklusos hidrogén termelés, atommal fűtve. De ez még gazdaságtalan.

GyMasa 2020.09.18. 17:35:55

@Womb Rаider:
Ne csak azt az egy lépését nézd a folyamatnak!
- A mesterséges üzemanyagokhoz nem kell lecserélni a világ, mai kb 1,1Milliárdos sutóparkját, ami magában is alsó hangon 33 000 Milliárd EUR spórolás.
- Nem kell lecserélni a ma létező üzemanyagellátási rendszert (Lásd csővezetékek, tartálykocsik benzinkutak.) valami olyanra, amiről még csak fogalmunk sincs, hogy mennyi időbe telne, és mennyibe kerülne (képzeletbeli akkutöltő hálózat vagy H2 töltő hálózat)
- Különösen úgy, hogy egyik alternatívához sem létezik elégséges háttér termelő kapacitás. (CO2 mentes villany és VALÓDI zöld hidrogén)
- A EU leszállhatna végre erről a végletesen elszabott, erőltetett fogyasztáscsökkentési OCD-jéről, mert az már kb. 15 éve látszik, hogy az kurvára nem fogja ezt a problémát megoldani. Ennek lett az eredménye a dízelbotrány, és közben , csendben felkészül a "Plug-in-hibrid botrány"
Nekem senki ne mondja, hogy egy 2 tonnás SUV tényleg elmegy 1,2 liter benzinnel 100 km-re...
Hidd el, itt 5 éven belül meg fog ismétlődni ugyanaz a lemez...
- Igazából a már meglévő autóknál sem számítana a fogyasztás, hiszen a folyamat jellegéből adódóan, valóban CO2 semleges lesz az egész rendszer. Aki meg meg akarja tartani a benzinzabáló autóját, az majd kifizeti a drágább benzint, ha ehhez van kedve.
- Nemrég olvastam valahol, hogy az előállítás már hordónkénti 55 EUR-os olajárnál is rentábilis. Ha ez igaz, akkor pl. a Német kormánynak jobb üzlet lenne a haveri zsebek tömése helyett az EUR milliárdokat az ilyen termelőhelyek - szigorúan versenysemleges - támogatására költeni.
- Ja, és ezek az üzemanyagok teljesen tiszták, nincs bennü sem kén, sem semmi más, amivel a kőolajnál rengeteg probléma van.
- Véget érhetne a sötétzöldek hatalmi játszmája, meg a másik zsebében turkálása.

GyMasa 2020.09.18. 17:56:22

@GyMasa:
Ja, és még egy dolog:
Ha sikerülne elvonatkoztatni a sötétzöld, belvárosi genderértelmiség túlzott hangsúlyától, akiknek ugye ott van a lakásuk 500 méteres körzetében a metro, amivel eljut 20 perc alatt munkába, és estére ott van 50m-re a saját romkocsmájuk, amiből hulla részegen is 5 perc alatt hazaérnek, és elfogadjuk, hogy Magyarországon kb 7-8 millió ember NEM ilyen körülmények között él, és nagy részüknek TÉNYLEG szüksége van az autóra, ha nem csak otthon akar rohadni, vagy mondjuk olyan igényei vannak, hogy nem akar naponta 3-6 órát ingázással tölteni a napi 8,5-9 óra munkán felül.
Na, pl. ezt lehetne megoldani azzal, hogy az autótartás adó környezetét igazítanák a többség igényeihez.
(természetesen az olcsó, könnyen elérhető, tiszta tömegközlekedés lenne az igazi, de azt még Budapesten belül sem sikerült megoldani, szóval az országos szinten jelenleg teljesen esélytelen)
Mert, hogy is néz ki ma egy agglomerációs/falusi család igénye:
- A tömegközlekedés lassú, drága, kiszámíthatatlan.
- Tehát az ideális az lenne, ha apuci és anyuci is rendelkezne egy pici, _TÉNYLEGESEN_ alacsony fogyasztású autóval ÉS lenne nekik egy nagyobb, hétvégi kirándulásokra 2+ gyerekkel is alkalmas autójuk.
Ekkor hétköznap járnának a kisautókkal, kirándulni meg hétvégén a naggyal.
- Ehelyett mi van? Mivel annyira durvák az autó árak is, és a fenntartássi költségek is, ezért - jobb esetben - anyucinak van egy VW-Up!-ja, apuci pedig egy másik Up! helyett a hétvégi utazásra szánt 2 literes dízel Octaviával jár be dolgozni.
Mi lehetne a megoldás?
Valami olyasmi, ami kézzelfoghatóan az első modellt teszi anyagilag vonzóvá...
- Mondjuk teljesen adó- és átírási költség mentes kisautó tartás.
- Családok esetén könnyítések a két kisautóra.
- Alacsonyabb ÁFA a kisautókra.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.09.18. 21:27:16

@GyMasa: A plusz autókat nem lesz könnyű elhelyezni. Na meg a biztosítás, vizsga, szerviz stb. Az alacsonyabb fogyasztás ezt nem hozza vissza. Az autó előállítás CO2 lábnyomáról nem is szólva.

GyMasa 2020.09.19. 11:16:03

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Igen, és ha anno ugye az LPG-s autók ki voltak tiltva a parkolóházakból, akkor nyilván ezek is ki lesznek...

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.09.19. 12:15:48

@GyMasa: Az LPG gáz megül a mélyedésben, mert nehezebb a levegőnél és így robbanás képesre feldúsulhat. A hidrogénre ez nem igaz. Az gyorsan szétdiffundál.

Womb Rаider 2020.09.21. 09:56:27

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Utánanéztem.. Hát, van ott gond bőven.. nyilván nem egy TOKAMAK, de van hőmérséklet, van korrozív anyag.. az 50%.. kinek félig tele, kenk félig üres a pohár.

GyMasa 2020.09.22. 20:27:23

Most nézem, az Airbus mégis kísérletezik cseppfolyós hidrogén üzemű repülőgéppel...
index.hu/mindekozben/poszt/2020/09/22/vissza_a_leghajokhoz_2035-ben_mar_hidrogennel_megy_az_uj_airbus/
Mondjuk, a 2035 az nekem igencsak ambíciózus tervnek tűnik, de remélem, sikerül nekik!

Womb Rаider 2020.09.23. 13:37:52

@GyMasa: Na, ebből biztos nem lesz interkoninentális járat :)

GyMasa 2020.09.23. 20:20:39

@Womb Rаider:
Hát, majd kiderül, én azért nem bánnám...

Womb Rаider 2020.09.24. 08:34:19

@GyMasa: Jó, de gondolj bele, hogy (tekintve a hidrogén energiasűrűségét) mennyi üzemanyagot kéne egy nagyobb távot repülő gépbe 'tankolni'..
Rövid távra oké, talán megvalósítható, de vajon gazdaságos? (Nyilván, ha egy rendelettel eltörlik a fosszilis üzemanyagok felhasználási lehetőségeit, akkor nem lesz más.. de olcsó biztos nem lesz.
süti beállítások módosítása